Anropa scen
Mats
2004-04-01 09:39:12 UTC
Jag har en knapp i ett movieclip (som jag kallar "subClip1") och som jag
har importerat till min huvudfilm. Med knappen i "subClip1" vill jag anropa
en scen i huvudfilmen. Jag misstänker att det i "subClip1" inte går att
skriva .ex.
on (release) {
gotoAndPlay("Scen1",1);

}

På något sätt måste jag väl ange nivå ( _root, _level0 e.dyl. i detta fall)
men jag begriper inte hur.

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska bära mig åt?
Tacksam för alla svar.

/mats
Nisse Bryngfors
2004-04-02 13:51:04 UTC
Hej,

Du är rätt ute, det du ska använda är _parent. Det refererar till nivån över
ditt movieclip. Knappar (Button) är däremot lite speciella i det att de inte
refererar till sin egna tidslinje. Men eftersom din knapp ligger i ett
MovieClip, så måste _parent användas.

Testa såhär:

on (release) {
_parent.gotoAndPlay("Scen1",1);